Brand Identity

Wat is
Brand
Identity

Net zoals je persoonlijke identiteit je uniek maakt, is je merkidentiteit de speciale saus van je bedrijf die je onderscheidt van alle andere bedrijven in de buurt. En het ontwerp van jouw merkidentiteit? Het is wat jouw bedrijf vormgeeft.

Maar wat is merkidentiteit precies? Wat heeft het met design te maken? En hoe vorm je een sterke merkidentiteit die je bedrijf naar een hoger niveau tilt?

Brand Identity

Merkidentiteit is de verzameling van alle elementen die een bedrijf creëert om het juiste imago aan de consument over te brengen. Merkidentiteit is anders dan ‘merkimago’ en ‘branding’, ook al worden deze termen soms als onderling verwisselbaar behandeld.

De term branding verwijst naar de marketingpraktijk om actief vorm te geven aan een onderscheidend merk. Merk is de perceptie van het bedrijf in de ogen van de wereld.

Weet wie
je bent

Voordat je weet uit welke tastbare elementen je jouw merkidentiteit wilt vormen, moet je weten wie je als merk bent.

– Wie je als merk bent, bestaat uit een paar sleutelelementen:
– Wat is je missie (wat is jouw “waarom?”)
– Wat zijn je waarden (welke overtuigingen drijven uw bedrijf?)
– Jouw merkpersoonlijkheid (als uw merk een persoon was, wat voor persoonlijkheid zouden ze dan hebben?)
– Je unieke positionering (hoe onderscheidt u zich van de concurrentie?)
– Je merkstem (als uw merk een persoon was, hoe zou het communiceren?)

Deze elementen bepalen je merk, en voordat je begint met het opbouwen van je merkidentiteit, is het belangrijk dat je er een duidelijk begrip van hebt.

het fundament van jouw merkidentiteit

Je bedrijfsmiddelen zijn de tastbare elementen die bepalen hoe jouw merk wordt waargenomen. Dingen zoals je logo, je verpakking, je webdesign, je social media graphics, je visitekaartjes en de uniformen die jouw medewerkers dragen.

Met andere woorden, je ontwerp vastleggen = jouw merkidentiteit vastleggen = een succesvol bedrijf opbouwen dat een nauwkeurige weergave is van wie je als merk bent.

Dus, hoe spijker je precies je ontwerp en bouw je een merkidentiteit op die je bedrijf naar een hoger niveau tilt?

Je merkontwerp ontwikkelen

Voordat je begint met het maken van jouw ontwerpactiva, moet je vanaf de basis beginnen en de basisprincipes van jouw ontwerpstructuur vastleggen: de bouwstenen van jouw merkidentiteit. De bouwstenen die je wilt bepalen voordat je jouw ontwerpitems maakt, zijn onder meer:

Typography

Typografie verwijst naar – je raadt het al – het lettertype (of type) dat je kiest voor jouw merkmateriaal. Het is vooral belangrijk om logolettertypen en merklettertypen verstandig te kiezen.

De typografie die je kiest, zegt veel over jouw merk, dus kies je lettertype verstandig.

Kleurenpalet

De volgende is kleur. Mensen – inclusief je potentiële klanten – hebben psychologische banden met verschillende kleuren, en strategisch gebruik van merkkleuren en logo kleuren kan een serieuze impact hebben op hoe je merk door jouw publiek wordt waargenomen.

Vorm / Shape

Als het om je ontwerp gaat, wil je ook nadenken over vorm. Dit subtiele maar effectieve element dat kan worden gebruikt om de gewenste reactie van je klanten te versterken: een logo dat bijvoorbeeld helemaal uit cirkels en zachte randen bestaat, zal een heel andere reactie oproepen dan een logo dat scherp en vierkant is.

Hier is hoe verschillende vormen jouw merkidentiteit kunnen vormen:

Ronde vormen – zoals cirkels, ovalen en ellipsen – hebben allemaal te maken met de warmte en de wazigheid. Merken met ronde vormen kunnen gevoelens van gemeenschap, eenheid en liefde creëren. De afgeronde randen kunnen ook als vrouwelijk worden gezien.

Rechte vormen, zoals vierkanten, rechthoeken en driehoeken, zetten mensen aan tot denken over kracht en efficiëntie. De no-nonsense lijnen creëren een gevoel van stabiliteit en betrouwbaarheid, maar je moet voorzichtig zijn: als de vormen niet in balans zijn met iets leuks, zoals dynamische kleuren, kunnen ze onpersoonlijk aanvoelen en geen verbinding maken met je klanten.

Rechte lijnen hebben ook hun eigen implicaties: verticale lijnen suggereren mannelijkheid en kracht, terwijl horizontale lijnen rust en zachte vibes suggereren.

Je merkidentiteit ontwerpen

Als je eenmaal de bouwstenen van je ontwerp heeft bedacht, is het tijd om met een ontwerper samen te werken om uw merkidentiteit tot leven te brengen en te vertalen wie u bent als merk in tastbare ontwerpactiva die u in uw marketing kunt gebruiken. Uw merkidentiteit kan worden uitgedrukt in een aantal elementen. Afhankelijk van de aard van uw bedrijf kan het ene of het andere activum meer of minder belangrijk zijn. Een restaurant moet bijvoorbeeld goed nadenken over hun menu en fysieke ruimte. Een digitaal marketingbureau moet zich echter meer richten op hun website en social media-pagina’s.

Gemeenschappelijke elementen van merkidentiteit zijn onder meer:

Logo

Je logo-ontwerp is de hoeksteen van jouw merkidentiteit. Wanneer je met jouw ontwerper samenwerkt, wilt je ervoor zorgen dat jouw logo de volgende vakjes aanvinkt:

– Communiceert duidelijk wie je bent en wat je als merk waardeert;

– Is visueel aantrekkelijk: eenvoudig, schoon en overzichtelijk gaat een lange weg;

– Is klassiek, niet trendy: het laatste dat je wilt, is dat jouw logo binnen 6 maanden uit de mode raakt;

– Speelt samen met de normen van je branche – en als je afwijkt, doe dat dan opzettelijk;
Maakt een blijvende indruk op jouw publiek.

Je wilt er ook zeker van zijn dat je  ontwerper je logo in meerdere formaten levert (zoals een zwart-witversie of meerdere formaten) om ervoor te zorgen dat je altijd het logo heeft dat u nodig heeft – en dat elk in overeenstemming is met jouw merkidentiteit.

Website

Je website is een van de meest representatieve aspecten van jouw merkidentiteit. Vooral als je een online bedrijf of een digitaal product heeft, zullen je klanten je website zeker bezoeken voordat ze besluiten zaken met je te doen. Je website is waar jouw merkidentiteit volledig tot uiting moet komen.

Product verpakking

Als jouw product een fysiek product is, is productverpakking de sleutel om de juiste klanten aan te trekken. Of je nu denkt aan de fles van een koudgezette drank, of de post die je naar uw klanten stuurt die kleding van je e-commercebedrijf hebben gekocht, onderschat de waarde van een goed ontwerp niet om de ervaring te verbeteren – en om beide te stimuleren loyaliteit en herhaalaankopen. Een verpakking is een geweldige kans om jouw ontwerp te laten schitteren.

Visitekaartje

Als je je bezig houdt met bedrijfsontwikkeling (en wie niet), wil je een voorraad visitekaartjes inslaan. Een goed ontworpen kaart biedt de kans om een positieve mening over jezelf te versterken in de ogen van potentiële klanten of klanten. Houd het simpel als het gaat om het ontwerpen van visitekaartjes: je bedrijfslogo aan de ene kant van de kaart en jouw belangrijkste persoonlijke gegevens aan de andere kant zouden voldoende moeten zijn.

Brand identity
In een notendop

Je merkidentiteit onderscheidt je van de eindeloze zee van concurrenten en laat jouw klanten zien wie je bent en wat ze kunnen verwachten van een samenwerking met jou. En als je wilt dat jouw merk in een positief daglicht komt te staan, is het van cruciaal belang dat je jouw merkidentiteit vasthoudt en ontwerpen maakt die nauwkeurig weergeven wie je bent voor jouw klanten. En nu je weet hoe je die identiteit moet vastleggen, is het tijd om te gaan ontwerpen.

Meer weten over brand identity?

Interesse om met ons samen te werken?
Schrijf wat je nodig hebt en we nemen contact met je op.