Logo informatie

Het belang
van een logo

Het creëren van een goed imago is essentieel voor uw bedrijf. Uit onze ervaring is gebleken dat de beste resultaten ontstaan van designers die aandachtig luisteren naar waar de klant naar op zoek is. Op deze werkwijze kunnen wij precies begrijpen hoe u het logo voor u ziet en kunnen wij de meest geschikte ontwerper aan uw opdracht koppelen.

Wat Is
een Logo?

Logo’s zijn – simpel gezegd – afbeeldingen, teksten, vormen of een combinatie van deze drie die de naam en het doel van een bedrijf weergeven. Een logo kan en moet echter meer zijn dan een identificatiesymbool. Als het goed is ontworpen, vertelt het ook het verhaal van een bedrijf, door je merkboodschap over te brengen op een manier die helpt om een emotionele band met jouw doelgroep tot stand te brengen. Deze vage-maar-toch-inspirerende definitie kan worden teruggebracht tot de volgende vraag:

Wat doet
Een logo?

Het is meer dan alleen onze naam. We passen een effectieve, flexibele, bewezen aanpak toe op al onze projecten – flexibel genoeg om elke zakelijke uitdaging die u voor ons kunt stellen het hoofd te bieden. Wij creëren ideeën die emoties opwekken, persoonlijkheid hebben en resultaten stimuleren. Wij helpen organisaties en ondernemingen hun doelstellingen te halen met videoproductie en fotografie. Ook particulieren helpen we graag op weg!

Waarom
IS een logo belangrijk?

Wanneer je alle factoren overweegt die van invloed zijn op het opbouwen van een bedrijf, lijkt het maken van een logo misschien geen topprioriteit. Maar het zou wel zo moeten zijn! “Misschien heb ik helemaal geen logo nodig,” fluistert een stemmetje in je achterhoofd. Luister niet naar die stem; hij kon niet meer verkeerd zijn. Je logo is een integraal onderdeel van het succesvol maken van je merk – met hoogwaardige producten en positieve verwijzingen. Dus als je niet weet waarom een logo zo belangrijk is, lees dan verder om uit te vinden waarom.

1. Aandacht trekken

De aandachtsboog is kort tegenwoordig – vooral die van consumenten’.

Zoals de zaken er nu voorstaan, hebben bedrijven ongeveer 2 seconden om potentiële klanten te overtuigen dat hun producten de overweging waard zijn.

Enter: je logo.

Een logo kan snel de aandacht van kijkers trekken en de kernwaarden van een bedrijf op een interessante manier overbrengen. Die korte aandachtsboog, die ervoor zorgt dat consumenten je bedrijf beoordelen op basis van het uiterlijk, kan in je voordeel werken wanneer je een solide logo hebt om je bedrijf voor zichzelf te laten spreken.

2. Maakt een sterke eerste indruk

Je krijgt één kans om het goed te doen.
Een logo is de eerste introductie van een bedrijf aan consumenten. Als het goed is ontworpen, kan het de belangstelling van het publiek wekken en hen uitnodigen om meer over het bedrijf te weten te komen; als dat niet het geval is, heb je zojuist een potentiële klant verloren en iets van je bedrijf verloren laten gaan. 
Deze eerste indruk is jouw manier om onmiddellijk het eigendom over de producten die je verkoopt te communiceren of de niche waarin jij de overhand hebt.

Biedt je damesbasketballen aan met een verbeterde grip? Is jouw financieel advies bijzonder nuttig voor solopreneurs? Je logo introduceert je bedrijf vanaf het begin als deskundige in jouw professionele ruimte.

3. Het is de Basis van je Merkidentiteit

Succesvolle branding gaat over het vertellen van een verhaal dat de emoties van klanten zal beïnvloeden – eenvoudig en simpel. Hoewel het waar is dat logo-ontwerp slechts een deel van het merk van een bedrijf is, dient het als basis voor het hele verhaal waarop het merk is gebouwd.

Kleuren, tonen, lettertypen – dit alles wordt bepaald door het verhaal dat je probeert te vertellen, en je logo creëert het podium voor dit verhaal. 

Deze elementen vertalen zich later van je logo naar al jouw merkmateriaal – briefhoofden, visitekaartjes, landpagina’s, noem maar op – waardoor een concrete merkidentiteit ontstaat voor de marketing.

4. Visueel = onvergetelijk

Je logo leidt het paard (je publiek) naar water (je bedrijf).

Logo’s zijn een identificatiepunt; ze zijn het symbool dat klanten gebruiken om je merk te herkennen. Ideaal gezien wil je dat mensen jouw logo direct verbinden met de herinnering aan wat je bedrijf doet – en, nog belangrijker, hoe het ze hun laat voelen.

Omdat een goed logo een visueel, esthetisch aantrekkelijk element is, roept het een positieve herinnering op aan je merk dat misschien niet enkel de naam van je bedrijf is.

En, als we allemaal eerlijk zijn, zal een deel van je publiek de naam van je bedrijf vergeten (neem dit niet persoonlijk – het is de menselijke natuur), maar ze zullen je logo onmiddellijk associëren met hun associaties aan jouw merk.

5. Onderscheid jezelf van concurrentie

Durf anders te zijn met je logo, want je bedrijfslogo vertelt consumenten waarom jouw bedrijf uniek is. Zeker, misschien zijn er 50 andere lunchcafés in jouw stad, maar de jouwe is de enige die zich inzet voor duurzaamheid, en jouw groene, aardse logo brengt die boodschap goed over.

Een goed ontworpen bedrijfslogo kan van alles communiceren: van de achtergrond van het bedrijf (professioneel, ontspannen, leuk) tot hun missie (entertainment, efficiëntie en innovatie) via het juiste pictogram of het juiste lettertype.

Met andere woorden, jouw logo is het forum om jouw waarden over te brengen en klanten te laten zien waarom je anders bent dan je concurrenten – jij bent beter.

6. Bevordert merkloyaliteit

Consumenten verlangen naar consistentie.

Naarmate je merk groeit, zal jouw logo bekender worden in een brede klantenkring, en deze bekendheid creëert het beeld van betrouwbaarheid en toegankelijkheid.

Denk er eens over na: als je aan het winkelen bent voor sportkleding en plotseling een trainingsbroek ziet met de Nike swoosh, ben je meteen bereid om te kopen. Waarom? Omdat je met Nike-kleding weet dat je in veilige handen bent; Nike is een merk dat je vertrouwt. Vertrouwen is gebaseerd op een goed ontworpen logo en merkloyaliteit volgt daarin snel.

Als ze je eenmaal leuk vinden, gaan je klanten je steeds opnieuw opzoeken – en je logo is het eerste waar ze naar zoeken.

7. Je publiek verwacht het

En, last but not least.

Jouw logo is het eerste waar jouw doelgroep naar zal zoeken wanneer ze communicatie van je merk zien. Het moet centraal staan in al jouw marketingmateriaal, zoals visitekaartjes, flyers, advertenties, enz. Als je geen logo hebt (en een logo dat opvalt), mis je een kans om je bedrijf herkenbaar te maken in de hoofden van je publiek.

Onderdelen
van een logo

Er is geen “must” bij het maken van een logo (hoewel je het waarschijnlijk vrij moeilijk zult vinden om een logo te ontwerpen zonder een enkele kleur te gebruiken). Dat gezegd hebbende: de meeste – zo niet alle – logo’s bestaan uit een combinatie van de volgende elementen:

Kleur

Kleuren gaan veel verder dan esthetische aantrekkingskracht – ze zijn de kerncommunicators van jouw boodschap. Ze vertellen je publiek of je speels of serieus, innovatief of heilzaam, vooruitstrevend of tijdloos en stabiel bent.

Je palet met logokleuren kan uit een enkele of meerdere kleuren bestaan (hoewel we adviseren om het bij een combinatie van twee of drie kleuren te houden). De kleuren die je kiest, zullen later ook in andere brandingmaterialen terugkomen: dus kies verstandig!

Afbeelding

Een afbeelding kan variëren van de eenvoudigste pijl tot een gedetailleerde weergave van een abstracte orang-oetan. Het kan een pictogram zijn, of een symbool – misschien een afbeelding die iets vertegenwoordigt wat je verkoopt of een waarde waar je voor staat.

Als je ervoor kiest om voor een afbeelding te gaan, onthoud dan dat het formaat van jouw logo waarschijnlijk moet worden aangepast, afhankelijk van waarop het wordt geplaatst; probeer iets te gebruiken dat er helder en schaalbaar uit blijft zien.

Tagline

Een slogan bestaat meestal uit een zin of woordgroep die is ontworpen om je publiek te boeien of te verduidelijken wat je bedrijf doet en staat meestal onder je logo. Logo’s hoeven niet per sé vergezeld te gaan van een slogan, maar het is iets om te overwegen als bijvoorbeeld je logo-afbeelding alleen een abstracte interpretatie is van het concept Harmony – hoewel het jouw waarden kan communiceren, vertelt het je klanten niet echt alles over je bedrijf.

Typografie

Dit is eigenlijk wat wij als niet-ontwerpmensen als lettertype beschouwen; typografie bevat de letters die je in een logo zou zien, gerangschikt in een soort consistent ontwerp. Je vindt logo’s opgebouwd rond een enkele letter, een monogram of zelfs de volledige naam van een bedrijf.

EEN UNIEK LOGO LATEN MAKEN?

Het creëren van een goed imago is essentieel voor uw bedrijf. Uit onze ervaring is gebleken dat de beste resultaten ontstaan van designers die aandachtig luisteren naar waar de klant naar op zoek is. Op deze werkwijze kunnen wij precies begrijpen hoe u het logo voor u ziet en kunnen wij de meest geschikte ontwerper aan uw opdracht koppelen.

Wat maakt
een goed logo?

Een logo is een centraal onderdeel van de branding van elk bedrijf, omdat het meestal het eerste contactmoment is voor potentiële klanten. Daarom is het van belang om ervoor te zorgen dat wanneer je een logo maakt, deze jouw merk echt vertegenwoordigt en de klant verbindt. Er zijn verschillende aspecten die verband houden met het ontwerpen van logo’s en deze kunnen veranderen afhankelijk van je behoeften en de branche waarin je actief bent. Toch hebben de beste logo’s allemaal vijf belangrijke kenmerken, ongeacht de verschillen die ze uniek maken.

Deze 5 kwaliteiten maken een logo direct herkenbaar en zorgen ervoor dat wanneer klanten dit zien, ze het verbinden aan jouw merk

– Eenvoudig
– Relevantie
– Onvergetelijk
– Tijdloos
– Veelzijdig

1. Eenvoudig

De logo’s met de meeste impact en succes in de geschiedenis zijn verrassend eenvoudig. Van de enkele swoosh van Nike tot Apple’s gelijkvormige ontwerp: eenvoudige logo’s zijn gemakkelijk te herkennen en te onthouden. Eenvoud is een belangrijk ingrediënt voor logo’s, omdat de meeste klanten zich slechts kort op een logo concentreren. Een eenvoudig ontwerp kan de persoonlijkheid van je merk kort en krachtig uitdrukken.

Eenvoudige logo’s benadrukken de belangrijkste onderdelen van de persoonlijkheid van een merk met beperkt vastgoed. Hier gaat het om meer aandacht voor aspecten als kleuren en lettertypen, maar ook om ideeën te distilleren naar hun zuiverste vorm. Een symbool is bijvoorbeeld een krachtige manier om eenvoud te creëren, omdat het een mentale associatie kan oproepen met een bepaalde reeks waarden of ideeën.

Andere geweldige ontwerpen voor een eenvoudig logo zijn letter- en woordmerken, die afzien van afbeeldingen en in plaats daarvan focussen op het rechtstreeks communiceren van een merkpersoonlijkheid door middel van lettertypen en kleuren. Over het algemeen is het belangrijkste aspect om zo min mogelijk elementen te gebruiken die zich focussen op het communiceren van de identiteit van je merk.

2. Relevant

De logo’s met de hoogste kwaliteit hebben gemeen dat ze relevant zijn voor de markt waarin dat bedrijf zich richt. En wat nog belangrijker is: ze communiceren duidelijk de persoonlijkheid en identiteit van een merk. Een primair onderdeel is het gebruik van kleuren in je logo. Die kunnen verschillende emoties uitlokken en de persoonlijkheid van jouw merk tonen aan klanten. Een bedrijf dat speelgoed voor kinderen verkoopt, kan kiezen voor felle kleuren die energie, plezier en opwinding uitstralen.

De tweede belangrijkste component is het lettertype dat in het logo of woordmerk wordt gebruikt. Lettertypen helpen de toon en de waarden van je merk te communiceren, die uiteindelijk helpen de persoonlijkheid beter te definiëren. Meer hoekige en dunne lettertypen zijn ideaal voor het markeren van een technologisch bedrijf, terwijl zachtere cursieve letters uitstekend zijn voor bedrijven die werken met sieraden of damesproducten.

Ten slotte is het kiezen van het juiste symbool een belangrijk aspect in het creëren van een visueel anker voor jouw logo. Symbolen zijn belangrijke aspecten van een logo omdat ze op zichzelf kunnen worden gebruikt als een eenvoudigere versie van je logo. Symbolen zijn ook belangrijk bij het leggen van verbindingen tussen jouw merk en de ideeën en waarden erachter.

3. Onvergetelijk

Een ander belangrijk aspect van een goed logo is dat het gedenkwaardig is; zelfs vanaf de eerste keer dat je het ziet. Het doel van een logo is het creëren van een band tussen een consument en hun interesse in je merk. Wanneer consumenten je logo en merk gemakkelijk kunnen herinneren, is de kans groter om ze te binden aan jouw bedrijf. Logo’s die gemakkelijk te zijn onthouden en een grote impact hebben, zijn waardevol omdat het uw merk helpt om in het hoofd van de consument te blijven.

Memorabele logo’s combineren veel van de hierboven besproken elementen, maar ze vinden de juiste balans tussen de visuele en tekstuele aspecten. Wat nog belangrijker is: ze communiceren duidelijk en samenhangend de persoonlijkheid en toon van je merk.

Een gedenkwaardig logo moet er natuurlijk altijd naar streven om uniek te zijn. Zelfs in sectoren waar er standaarden en gemeenschappelijke normen voor ontwerpen bestaan, moet je logo er altijd op gericht zijn om zoveel mogelijk op te vallen van de verpakking.

4. Tijdloos

De beste logo’s onderscheiden zich van de rest omdat ze door de jaren heen relevant en effectief blijven. Het is altijd verleidelijk om een logo te ontwerpen die de huidige ontwerptrends en rages verwerken, maar het is niet altijd de beste beslissing.

Deze logo’s zien er nu goed uit, maar moeten waarschijnlijk later opnieuw worden ontworpen om ze actueel te houden. In plaats daarvan zal een tijdloos logo, een logo zijn dat relevant blijft en zich verbindt met gebruikers, ongeacht wanneer het wordt gebruikt. De gouden bogen van McDonald’s zijn bijvoorbeeld al tientallen jaren onveranderd, evenals het iconische woordmerk van Coca-Cola.

Tijdloze logo’s plaatsen kwaliteit boven kwantiteit en verwijderen veel van de onnodige elementen en gekke ideeën en leggen de focus op wat werkt. Dit betekent dat je jezelf uitsluitend op de kernideeën en waarden van je merk moet concentreren om zo de meest effectieve manier te ontdekken om ze zonder onnodige poespas te over te brengen. Een ander belangrijk aspect van tijdloze logo’s is dat de kleuren eenvoudig en basic moeten blijven. Hierbij moeten gradiënten en massieve paletten worden genegeerd en worden gekozen voor meer selectieve en unieke kleuren.

Een gedenkwaardig logo moet er natuurlijk altijd naar streven om uniek te zijn. Zelfs in sectoren waar er standaarden en gemeenschappelijke normen voor ontwerpen bestaan, moet je logo er altijd op gericht zijn om zoveel mogelijk op te vallen van de verpakking.

5. Veelzijdig

En last but not least: een goed logo kan op verschillende manieren, vormen en situaties worden gebruikt. Een logo dat bijvoorbeeld slechts in één formaat online is te gebruiken, is niet erg goed. Het beperkt de manieren waarop je jouw merk aan de wereld kunt tonen. Het kiezen van een logo dat kan worden aangepast, afgedrukt of op verschillende media kan worden geplaatst, maken je merk aanzienlijk zichtbaarder.

Zelfs de mooiste logo’s zijn niet noodzakelijkerwijs goed als ze onleesbaar of onherkenbaar worden wanneer je ze verkleint voor een verpakking of vervormd worden wanneer ze op een reclamebord worden geplaatst. Een van de gemakkelijkste manieren om je logo veelzijdiger te maken, is nadenken over het formaat dat je maakt en het op te slaan. Traditionele fotoafbeeldingen kunnen korrelig worden wanneer je de grootte ervan wijzigt, maar vectorbestanden worden gebruikt om te kunnen worden opgeschaald.

Op ontwerpniveau zal je logo onmiddellijk veelzijdiger worden door de poespas tot een minimum te beperken en te kiezen voor een eenvoudig ontwerp. Door het maken van een ingewikkeld ontwerp door het gebruik van teveel lijnen, krullen, elementen en kleuren kun je moeilijker opschalen. Houd er in plaats daarvan rekening mee dat u beperkt vastgoed hebt en concentreer u op meer zeggen met minder.