MERKPOSITIONERING

Wat is merk-positionering

Veel mensen denken dat merkpositionering oftewel branding gaat om logo’s, huisstijlen, adverteren en marketing, maar er komt veel meer bij kijken. De betekenis van branding voor bedrijven gaat om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele (en niet-visuele) identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt.
Een merkpositionering is niets anders dan de plek die jouw merk inneemt in het hoofd en hart van mensen. Het liefst een unieke plek, natuurlijk. En niet zomaar een unieke plek: een hele waardevolle, onvervangbare unieke plek. Merkpositionering gaat over een diepere verbinding tussen jouw merk en jouw doelgroep.

Een goede merkpositionering:
1. Past bij jouw organisatie
2. Stuurt in alles dat je doet
3. Vervult (emotionele) behoeftes van je klanten
4. Claimt een eigen plek in de markt
5. Zorgt voor herkenbaarheid van jouw merk

Kort filmpje
over branding

Waar staat het merk vandaag en waar willen we naartoe?

Die twee vragen bepalen wat het merk nodig heeft. Wat is goed? Wat kan beter? Is een optimalisatie nodig of een totale make-over? Wat is de business strategie? Tijdens het strategisch voortraject zoeken we antwoord en kunnen we het merk gericht ontwikkelen. Zo kan het doen wat het moet doen: de juiste mensen verleiden.

6 creatieve
stappen van
branding

Sommige mensen raakten eraan gewend om te denken dat alleen marketingspecialisten al het werk op het gebied van branding doen.

Als je het echter tegen professionele designers zegt, zullen ze je vertellen hoe fout je bent. Zoals een Amerikaanse grafisch designer Paul Rand zei: “Design is de stille ambassadeur van uw merk.” .

Hier vertellen we over de essentie van branding en de rol van design daarin. Ook zullen we de belangrijkste fasen van effectieve merkcreatie definiëren.

Bedrijfsdoelstellingen
EN merkidentiteit

Het is natuurlijk niet een ontwerper die de doelen van een bedrijf bepaalt of zijn persoonlijkheid definieert, maar het is de basis van het hele merkproces.

Om de verwachte resultaten te krijgen, moet het bedrijf de prioriteiten en waarden bij het startpunt bepalen, zodat de bemanning die aan branding werkt, kan zien welke kant ze op moeten. Ze hoeven niet per se gedefinieerd en gebruikt te worden voor de hele cyclus van het merkbestaan.

De doelen kunnen later tijdens een creatief proces worden gewijzigd, maar het is essentieel om in het begin enkele richtlijnen te hebben.

Bovendien moeten ontwerpers, voordat ze aan een visueel onderdeel gaan werken, het personage identificeren dat het bedrijf of product wil presenteren. Een merk ontwerpen zonder deze kennis is als een portret tekenen van een foto. Je kunt de kopie helemaal goed doen, maar het werk zal geen emotie in zich hebben. Hetzelfde geldt voor branding. Als de klanten een ontwerper geen beschrijving hebben gegeven die hun bedrijf kenmerkt, is het goed om ernaar te vragen.

Markt- en gebruikersonderzoek

Wanneer de doelen zijn gesteld en de persoonlijkheid van een bedrijf duidelijk lijkt, gaan ontwerpers naar het onderzoekswerk. Deze stap is essentieel voor allerlei soorten ontwerperswerk, of het nu gaat om een logo of een mobiele app. Het onderzoek helpt om onder te dompelen in de omgeving van het toekomstige merk en de eigenaardigheden te begrijpen die het succes ervan kunnen beïnvloeden.
De voorkeuren van ontwerpers en klanten moeten opzij gaan naar de behoeften van de doelgroep. Een merk moet een goede indruk maken op zijn potentiële kopers of gebruikers om hun vertrouwen te winnen. Gebruikersonderzoek helpt om dieper in te gaan op voorkeuren en psychologische eigenaardigheden van de doelgroep.
Het ontwerp is geen pure kunst. Als u uitzonderlijk vertrouwt op het gevoel voor schoonheid en talent, bestaat het risico dat u de taak niet haalt. Onderzoek kost minder tijd dan het werk opnieuw doen.

DURF jij
ANDERS
TE ZIJN?

Logo design

Een van de aspecten die het onderzoek omvat, is het verkennen van logo’s van concurrerende bedrijven. Het helpt om onnodige gelijkenissen met andere logo’s in de sector te voorkomen en een originele merkidentiteit(branding) te creëren.
Wanneer alle kerninformatie is verzameld, gaan ontwerpers naar een meer artistieke fase – het creatieve proces zelf. Door middel van verschillende experimenten kiezen ze de stijlrichting en het kleurenpalet die het beste bij een merk passen.
Nadat het logo is voltooid, beginnen ontwerpers met het testgedeelte. Het punt is dat niet alles dat er goed uitziet op een digitaal scherm hetzelfde zal zijn in een andere omgeving of op verschillende oppervlakken. Daarom is het essentieel om het logo in alle mogelijke situaties en plaatsingen te testen om er zeker van te zijn dat er geen onaangename verrassingen zijn.
Logo-ontwerp speelt een grote rol bij branding, dus ontwerpers wordt aangeraden om veel aandacht te besteden aan het creatieve proces. Een goed doordacht logo is de tijdsinvestering waard.

Visuele elementen
van Een merk

Logo-ontwerp is niet de enige visuele weergave van een merk. Zeker, de belangrijkste focus zal altijd een logo zijn, maar er zijn nog meer elementen die de aandacht verdienen, zoals mascottes en typografie.

Bedrijven zoeken vaak naar manieren om een merk te personaliseren en ontwerpers hebben een oplossing. Mascottes zijn de op maat gemaakte ontwerpkarakters die zijn gemaakt om het merk op een vrij symbolische manier te vertegenwoordigen. Ze kunnen worden gemaakt als onderdeel van een logo of bestaan als een individueel merkelement. Dergelijke karakters kunnen als niets anders de verbinding met gebruikers tot stand brengen.

Een mascotte dient als een hulpmiddel voor communicatie en interactie met gebruikers en helpt de boodschap op een ongebruikelijke manier over te brengen. Mensen beginnen een mascotte te zien als een belangrijke vertegenwoordiger van een bedrijf dat hen een product of dienst introduceert. De efficiënte mascotte garandeert herkenbaarheid en memorabiliteit van een merk en trekt gemakkelijk de aandacht van gebruikers.

Huisstijl / corporate identity

Als het logo klaar is, het kleurenpalet is gekozen en andere visuele elementen worden voorbereid, is het tijd om ze te verenigen in een harmonische huisstijl. Het is vereist wanneer een ontwerper werkt aan branding voor bedrijven die diensten verlenen. Afhankelijk van het type bedrijf kunnen verschillende attributen een merkartikel worden. Er zijn enkele veelvoorkomende merkartikelen die door verschillende bedrijven worden gebruikt:
Visitekaartje – Tegenwoordig is het een onmisbaar item in zakelijke communicatie, dus het is essentieel om ervoor te zorgen dat een visitekaartje een merk correct vertegenwoordigt.
Correspondentie – Zakelijke communicatie heeft altijd een formele stijl. Om te laten zien dat een merk een betrouwbare partner en dienstverlener is, moeten ontwerpers werken aan de correspondentiepresentatie. Briefhoofden en enveloppen moeten merkidentiteitselementen bevatten die het professionele niveau laten zien.
Billboards en spandoeken – Ze vormen een kernonderdeel van branding en marketing, dus klanten vragen ontwerpers vaak om een creatief idee te bedenken voor buitenreclame en webbanners.
Voertuig reclame – Bedrijven die producten leveren, hebben een effectieve decoratie van het voertuig nodig. Merkidentiteitselementen op de bedrijfswagens of vrachtwagens zijn een efficiënte manier van buitenpromotie.
T-shirt en petten – Kleding met merkmarkeringen brengt de teamgeest in een bedrijf, dus werkgevers zorgen vaak voor deze attributen. T-shirts en hoeden met een merknaam kunnen een goed alternatief zijn voor een uniform als dat nodig is, of ze kunnen als cadeau worden gebruikt.

style guide

Het werk zit erop. Het beeldmateriaal is compleet. De laatste taak voor de ontwerper is ervoor te zorgen dat klanten alle middelen correct gebruiken. Een stijlgids is een document met instructies over de juiste en verkeerde manieren om de afbeeldingen te gebruiken die voor het merk zijn gemaakt. Traditioneel bevat een stijlgids de uitleg van het idee achter een logo en de presentatie van een bedrijfskleurenpalet dat voor verschillende doeleinden kan worden gebruikt. Het kan goed zijn om de voorbeelden van onjuist gebruik te demonstreren om slechte visuele prestaties te voorkomen.

Zoals je kunt zien branding is een complex proces. Elke stap moet goed doordacht zijn, gebaseerd op de behoeften van de doelgroep en bedrijfsdoelen.

Hoe kom je tot
een sterke merk-positionering?

Wij geloven dat een overtuigende merkpositionering altijd van binnenuit begint, maar een helder beeld van de context waarin je merk zich bevindt is noodzakelijk om je merk te kunnen positioneren. Daarom duiken we in de wereld van je klanten. Naar welke emotie zijn zij (on)bewust op zoek? Door welke waarden voelen zij zich verbonden? Wat raakt hen in hoofd én hart? Door middel van deskresearch en kwalitatieve interviews met klanten en medewerkers vergaren we de merkinzichten die nodig zijn om jullie merkidentiteit en merkpositionering vast te stellen.

Sleutel tot
een sterk merk

Branding lijkt misschien een luxe, maar het is een motor voor duurzame omzetgroei. Als u een krachtig merk heeft, hebben uw klanten een diepgaand gevoel van waar uw bedrijf voor staat. En ze zullen aan je denken wanneer ze (of hun vriend) jouw type product of dienst nodig hebben. Een sterk merk is een belangrijk ingrediënt om nieuwe klanten om te zetten in terugkerende klanten en om terugkerende klanten om te zetten in enthousiaste verwijzingsbronnen.

Hier zijn 5 sleutels om een sterk merk te creëren (en gerelateerde valstrikken om op te letten!). Hoe presteert uw bedrijf op elk van deze dimensies en wat kunt u doen om uw merk te versterken?

#1: UNIEK

Je merk moet zich onderscheiden van de merken van jouw concurrenten. Ben je “gewoon een andere koffiezaak”? Of heb je een standpunt waardoor je opvalt… en onvergetelijk wordt!

Welk probleem los jij op en op welke manier?
– Is die manier op een bepaald vlak uniek of zijn de producten/diensten die de oplossing bieden op een bepaald vlak uniek?

Wat maakt jou als ondernemer uniek?
– Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden in plaats van je vak in loondienst uit te voeren; ook daarin kan jij je onderscheiden op de markt.

#2: OVERTUIGEND

Een sterk merk heeft een emotionele invloed op je klanten. Ze voelen een band met je bedrijf die verder gaat dan het product- of serviceaanbod. Als je je zorgen maakt dat jouw branche niet sexy genoeg is om dit te doen, hoef je je geen zorgen te maken! Een geweldige manier is om het verhaal van je bedrijf te vertellen. Waarom ben je met dit bedrijf begonnen? Welke ervaringen heb je? Creëer de emotionele haak.

#3: CONSISTENT

Vanaf het moment dat iemand eerst jouw website bezoekt tot de tijd dat ze klaar zijn hun transactie met je -hebben ze een consistente ervaring? Zijn kleuren, lettertypen en terminologie consistent op verschillende media? Komt de toon van jouw website overeen met de manier waarop je medewerkers met mensen praten aan de telefoon? Consistentie versterkt voortdurend jouw merk in de hoofden van je klanten.

#4: Waardegedreven

Klanten moeten weten waar jouw bedrijf voor staat. Gezond eten? Gemak? Geweldige kwaliteit? Leuke tijden met vrienden? Denk na over wat je bedrijfswaarden zijn en zorg ervoor dat ze tijdens uw activiteiten worden gebruikt. Effectief gedaan, zullen klanten het weten zonder dat jij het ze vertelt (hoewel het geen kwaad kan om jouw waarden in je marketing te noemen).

#5: ZORGVULDIG

Uiteindelijk kan je bedrijf maar beter leveren wat jouw merk belooft. Klinkt voor de hand, maar hoe vaak ben je teleurgesteld geweest in je ervaring met een bedrijf? De beste bedrijven evalueren regelmatig: krijgen klanten wat je beloofd (tastbaar en emotioneel)? Zo niet, pas dan de belofte aan of pas het aanbod aan zodat ze overeenkomen.

Laten we
samen iets
Geweldigs
maken

Interesse om met ons samen te werken?
Schrijf wat je nodig hebt en we nemen contact met je op.