Visual Identity

WAT BETEKENT
visual identity

Visuele identiteit is alle beelden en grafische informatie die uitdrukken wie een merk is en het onderscheidt van alle andere. Met andere woorden, het beschrijft alles wat klanten fysiek kunnen zien, van het logo tot het interieurontwerp van een winkel.

Het doel van visuele identiteit is:

– om een emotionele indruk op kijkers te wekken
– om kijkers te informeren over de aard van het merk en de aangeboden diensten / producten
– om de vele verschillende aspecten van een bedrijf te verenigen door middel van consistente visuals

De elementen van visuAL identity

Visuele identiteit is in wezen de visuele taal van een merk. Als zodanig zijn de individuele elementen, net als woorden, de bouwstenen waarmee de boodschapper betekenis kan creëren. Hier kijken we naar deze afzonderlijke elementen die samenkomen om een samenhangende visuele identiteit te vormen.

01.

Grafisch

Afbeeldingen, in de context van visuele identiteit, zijn beeldactiva die worden getekend of ontworpen. Ze kunnen zo simpel zijn als vormen en vormen – denk eens aan een Lego-blok of de Coca-Cola-fles en hoe deze onderscheidende silhouetten hun respectievelijke merken betekenen. Of ze kunnen complexer zijn, zoals een logo, pictogrammen of zelfs volledige illustraties of animaties.

02.

Typografie

Typografie is de vorm of stijl van de tekst die u in uw huisstijl gebruikt. Er zijn veel verschillende soorten lettertypen en elk kan een ander effect hebben op de kijker, inclusief verschillende mate van leesbaarheid. Voor de visuele identiteit moet u rekening houden met het woordmerk in uw logo, een lettertype voor de kop en een lettertype voor de hoofdtekst (dat het meest leesbaar zou moeten zijn).

03.

Kleurenpalet

Kleur wordt gebruikt om een merk te identificeren door middel van een schema (doorgaans worden niet meer dan drie kleuren aanbevolen) van zeer specifieke tinten, schakeringen en tinten. Dit betekent dat merken niet zomaar rood of groen gebruiken, maar shiraz(kleur) en zeeschuim(kleur). Bij correct gebruik kunnen kleuren één van de krachtigste emotionele reacties bij de kijker genereren.

Hoewel het kleurenpalet vaak begint met het logo, moeten deze kleuren worden gebruikt voor alle merkmaterialen. Ontwerpers zullen over het algemeen een primaire kleur (de hoofdkleur voor uw merk), een secundaire kleur (voor gebruik op de achtergrond) en een accentkleur (voor contrast op items zoals een CTA-knop) moeten toewijzen. Houd er rekening mee dat de afwezigheid van kleur, zoals zwart en wit, ook een volkomen geldige kleurkeuze is.

04.

Beeldwerk

Beeldmateriaal beschrijft fotografie en video-inhoud, evenals alle woordvoerders die in advertenties fungeren als het levende “beeld” van het merk. Als het gaat om visuele identiteit, moeten ontwerpers alleen die afbeeldingen samenstellen die het meest representatief zijn voor de persoonlijkheid van het merk en, belangrijker nog, zijn klanten.

Beeldspraak is het element dat het meest gerelateerd is aan de doelgroep, omdat mensen zich inleven in gezichten en zichzelf natuurlijk weerspiegeld willen zien in de merken die ze consumeren. Dit betekent bijvoorbeeld dat u richtlijnen moet opstellen over de vraag of gebruikte stockfoto’s of video’s moeten worden gelezen als zakelijke of gewone mensen, afhankelijk van met wie uw visuals bedoeld zijn om mee te spreken.

05.

Fysieke Activa

Fysieke activa zijn de materiële objecten die bijdragen aan de visuele identiteit van een merk. Strikt genomen kan dit niet van toepassing op merken die geen fysieke aanwezigheid en de aard van deze activa zal zelfs binnen bedrijven die doen variëren hebben. Maar aangezien dit een belangrijk element van visuele identiteit is voor fysieke merken, is het de moeite waard om erover te praten.

Fysieke activa kunnen de lay-out en het ontwerp van een winkel zijn (denk eens aan hoe alle Apple Stores er hetzelfde uitzien met witte interieurs en glazen winkelpuien), de uniformen die klantgerichte medewerkers dragen en het porselein, bestek en tafelkleden dat in restaurants wordt gebruikt. Al deze sturen een bericht naar de consument, inclusief het gebrek aan consistentie.

Meer weten over visual identity?

Interesse om met ons samen te werken?
Schrijf wat je nodig hebt en we nemen contact met je op.